2011. március 10., csütörtök

CASIO Data Bank - egy kis '80-as évek

Biztos sokan emlékeznek még a '80-as évek nagy slágerére a "hétzenés" kvarcórára.
Volt nekem is, talán 10 éves sem voltam még, amikor a pécsi vásárban sikerült egyre rátennem a kezem.
Nem voltak ezek márkás órák (LEVIS, Sports, Chrono és hasonló neveken futottak), de szépen zenéltek, amíg működtek. A márkásabb órák, például a CASIO, sokkal drágábbak voltak, a SEIKO-k meg szinte elérhetetlen szintet képviseltek.
Mostani alanyom egy korabeli CASIO Data Bank, sokan irigyeltek volna, ha én lettem volna az első tulajdonosa.

Kezdem az elején.
SEIKO dobozok után kutattam a neten és a google kidodott egy oldalt, amit addig még nem ismertem (www.aukcio-lomi.hu), nézzétek meg nyugodtan, már mindent megvettem, ami engem érdekelt és nem nagyon frissül a kínálat.
Szóval találtam egy gyönyörű állapotú dobozt 600 Ft-ért, pont olyat, amiből már van egy. Talán ötször ennyit is kiadtam volna érte, így nagyon megörültem és szétnéztem az eladónál, hátha találok még valami érdekeset.
Találtam még egy nem működő, de tökéletes külsejű SWATCH irony-t, amit donornak gondoltam a meglévő órámhoz szintén 600 Ft-ért, és találtam még valamit.
Ez a valami volt a CASIO DBC-610 -es Data Bank 1700-ért.


Az eleje jól nézett ki a fotókon, a háta a szokásos kopottas, azt írta az eladó, hogy feltehetően működőképes...megvettem.
Belerakattam egy új elemet és életre kelt.
Fogalmam se volt, hogy mit tud, hogyan működik, így letöltöttem hozzá a használati útmutatót.
Röviden a tudása:
  • 50 oldalnyi adat (telememo 9 karakterrel és 12 számjeggyel vagy találkozó 12 karakterrel és idővel/dátummal tárolva)
  • Jelszóval védhető adatok
  • Idő: óra, perc, másodperc, egygombos váltás a téli-nyári időszámítás között, 12/24 órás kijelzés
  • Dátumkijelzés: év, hónap, nap, szökőévekkel, 2084-ig előreprogramozva
  • Ébresztés
  • Kapcsolható óránkénti hangjelzés
  • Világidő, 24 időzónával
  • Visszaszámláló (24 órás)
  • Kronográf: 1/100-ad másodperces, részidőmérés, 2 részidő eltárolása, 24 órás mérés
  • Kalkulátor (8 számjegyű, alapműveletek)
  • Világítás
Azt hiszem, hogy sikerült nagyjából összeszednem a tudását, sajnos sehol sem sikerült rábukkannom, hogy pontosan mekkora is a memóriája (Kbyte-ban), de talán nem is nagyon lényeges adat.


Ami viszont annál is lényegesebb az az óra kialakítása, gondolok itt az elkülönített billentyűzetre, amit körömmel vagy egy hegyes tárggyal tudunk nyomkodni (inkább nem hoznék most fel semmilyen hasonlatot, hogy milyen is, de mindenki el tudja képzelni).

A viszonylag nagy kijelzőn egyszerre nagyon sok információt tud megjeleníteni, például a pontos időt másodpercekkel, a pontos dátumot (nap neve, évszám utolsó két számjegye, hónap, nap) valamint az aktuális és következő hétre beállított találkozókat/emlékeztetőket.
A funkciókat négy gombbal lehet vezérelni, nem is nagyon kell ennél több.


A fémszíj tökéletesen illik az órához, pehelykönnyű és nem csípi be a szőrt. A csat az akkori időkre jellemző, könnyen és szabadon állítható.


A tok formája nagyon jól követi a csukló ívét, teljesen rásimul és mivel az óra szinte súlytalan, nem is nagyon érezni, hogy van valami a csuklónkon.
Még nem tértem ki arra, hogy mi is okozza ezt a súlytalanságot.
A CASIO órák a mai napig nagyon versenyképesek, óriási mennyiségben adnak el belőlük a világ minden táján. Az előnyük abban rejlik, hogy nagyon olcsók (más japán márkákhoz mérten), így tudtak világszerte elterjedni és ezt úgy tudták elérni többek között, hogy az óratokok nagy része műanyagból készült.
Ennek az órának is műanyag a tokja, króm bevonattal.


A képeken jól látszik, hogy a nem is olyan vékony króm réteget a hátoldalon kikezdte az izzadság, a gombokon egy-két helyen meg a használat koptatta le a bevonatot.
Persze nem csak emiatt sikeres márka a CASIO, hanem rengeteg újdonság, érdekesség is köthető a nevéhez, például integrált infra-távirányító, mindenféle szenzor, barométer, gps, telememo funkció, rázkódásvédelem (G-SHOCK), hőmérő, stb.
Mindig megdobban a szívem, ha meglátok egy érdekes darabot, de tudom, hogy nem nagyon szabad belekezdenem a CASIO-gyűjtésbe, mert olyan sokféle, érdekes és ritka darab van, hogy úgysem győzném se anyagilag, se hellyel.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

hello, mindenek előtt gratulálok a jó vételhez!
más ügyben érdeklődnék nállad, hogy esetleg ismersz e valakit, vagy nállad a környezetedben elő fordul e seiko Z 188 fémszíjhoz + szem (1 is elég lenne), vettem egy órát, de sajnos nem lehet nagyobbra venni a szíj méretét, vagy ha esetleg tudsz valami olyan helyet, vayg személyt ahol, akinél lehet próbálkozni az nagy segítség lenne, vagy ha Z188 nem lenne akkor még Z168 is jó lenne (de az egyben)? remélem tudsz segíteni vagy valaki a környezetedben. üdv zoltán (zoltanhorvath_hu@yahoo.co.uk)

CRX írta...

Szia!
Szétnézek, legkésőbb szerdán jelentkezem.

Unknown írta...

Üdv. Van ilyen órám, új állapotban. Akit érdekel írjon e-mailt
stefy.levelezes@gmail.com