2010. november 6., szombat

Speedmaster

A szavazás lezárult és döntetlen lett, így én döntök. A döntést jelentősen megkönnyíti, hogy csak a SEIKO van nálam :)

Említettem korábban a Vaterás termékfigyelőket és, hogy megesett már, hogy még így is lemaradtam egy jó vételről. Ezzel az órával esett meg legutóbb.
Termékfigyelő érkezik: SEIKO kronográf a '80-as évekből...bla bla bla.
Szív felpörög, balklikk a linkre, terméklap előugrik.
Nagyon alacsony FIX ár...ez nem jelent jót, jobbra siklik a szemem, megpillantom azt az órát, ami szerepel a toplistámon, de nem kerestem eddig, mert eléggé drágán mennek a hasonlók az eBay-en.



És akkor megpillantom a rikító piros feliratot: "Árverés befejezve"...@&/?#~!
Na mindegy, erről lecsúsztam, pedig ajándék áron volt és ilyen szép állapotút még nemigen láttam.
Pár hét múlva ismét lezajlik az előbbi jelenet, annyi különbséggel, hogy a korábbi vevő hirdette meg, még olcsóbban, szintén FIX árral és még aktív volt az aukció.
Gondolkodás nélkül lecsaptam rá.
Csak később kérdeztem meg az eladótól, hogy miért is vált meg tőle ilyen hamar és szerencsére azt válaszolta, hogy nem volt neki eléggé robosztus, ő inkább a búvárórákat kedveli...én is, de az ilyenek is jöhetnek :)

Akkor egy kicsit bővebben az óráról.
1983-ban dobta piacra a SEIKO a 7a28-as szerkezetet, ami arról híres, hogy ez volt a világon az első teljesen analóg kijelzésű, kvarcvezérlésű kronográf kaliber.
Az enyém 1983 márciusi, tehát egy nagyon korai darab.
Ami miatt a mai napig nagyon kedvelt gyűjtői körökben, az a szerkezet igényessége.


15 kő!, 4 léptetőmotor, 1/10 másodperces kronográf, minden alkatrésze fém, kivéve a tartóelemeket.
És a legfontosabb: van benne egy könnyen hozzáférhető trimmer, amivel a napi járáseltérését 0,26 másodperces lépésekben lehet szabályozni!
Ezen kívül a '80-as, '90-es években a Brit Királyi Légierőnek is szállított belőle 11.000 darabot a SEIKO.
A már korábban említett Aliens c. filmben szereplő 2 Giugiaro tervezte Speedmaster is ezen kaliber köré épült.


Ez az óra sajnos még nem a később rendszeresített Speedmaster logóval ékesített csattal rendelkezik, csak sima SEIKO SQ jellel van díszítve.


Eredetileg a csatszemeket összekötő mélyebben elhelyezkedő szemek fekete bevonattal rendelkeztek, de nagyon ritka ilyen eredeti állapotút találni, a polírozáskor ezek tűnnek el először.



A számlap gyönyörű, többszintű, rakott, lumineszkáló indexekkel szerelt és nagyon igényes.

További érdekessége az órának, hogy a korona nem a megszokott helyen, az óra jobb oldalán, hanem baloldalt, 8 óránál helyezkedik el. Ezzel mondjuk lehetetlenné tették, hogy a karon lévő órát állítsuk, de ha megnézzük az Aliens Speedmastert, akkor látszik, hogy gyakorlati haszna is van ennek a megoldásnak:


Jobb felső gomb stoppert indít és megállít, jobb alsó nulláz. Bal felső a részidő funkcióért felel. Dátum nincs, csak a későbbi 7a38-as szerkezetben. A koronát az első pozícióig kihúzva lehet a különböző mutatókat a nulla pozícióba állítani elemcsere után.

Létezik belőle búvár-szerű verzió is...nagyon fenem rá a fogam, de nem sok esély van rá, hogy Magyarországon felbukkan egy...habár értek mostanában meglepetések.

5 megjegyzés:

Ada írta...

oké, tudom hogy nincs "raktáron" BREIL Mantád, de azért legközelebb írhatnál vmit róla, mert arra is kíváncsi vagyok! :) azért ez is érdekes volt :)

CRX írta...

Rendben van, az lesz a következő, csak elfelejtettem a múltkor magammal hozni....
Viszont te is küldhetnél nekem valamit ;)

Ada írta...

majd meglátjuk, h a héten mennyi munkám lesz! :)

CRX írta...

Lassan munkahelyet kellene váltani, nem?
Manapság snassz sokat dolgozni kevés pénzért ;)

Ada írta...

még egy kicsit várok, hátha rájönnek mit veszítenek velem!... azt hiszem túl naív vagyok :D