2010. november 26., péntek

Citizen Aerochron - a ballonos

Pár hete nehéz döntés előtt álltam: 2 óra közül kellett választanom úgy, hogy egyikre sem volt pénzem...ráadásul az egyik SEIKO volt.
Természetesen mindig minden megoldódik, óra nem marad gazda nélkül, így meghoztam a döntést.

A két versenyző:

SEIKO Scubamaster, régi nagy kedvencem. Hibás, nem működik a lényege, a mélységmérő, de emiatt potom pénzért el lehet vinni.
Már egyszer lemaradtam róla. A gyűjteményem kialakításának hajnalán futottam bele egy tökéletes példányba a Vaterán. 20 ezerre alkudtam le akkor, amikor még azt se tudtam, hogy micsoda és végül nem vettem meg. Csak később láttam, hogy az eBay-en nagyjából tízszer annyiért mennek. Sebaj, ismét szembejött velem, ráadásul nagyon rosszkor, mert ugye egy vasam se volt erre a célra, és már ki volt szemelve egy különleges Citizen.
Citizen Aerochron - a világ első professzionális légisport órája magasságmérő szenzorral - erre esett a választásom.
Most sok negatív dolgot fogok leírni az óráról, de igazából egyik sem lényeges, nem fogom olyan helyzetekben viselni, amikor fontos lenne tudnom, hogy milyen magasan vagyok. Főleg nem lábban mérve, főleg nem úgy, hogy az aktuális légnyomásból számolja ki referenciértékek alapján, és főleg nem úgy, hogy nekem kell beállítanom minden légnyomásváltozáskor, hogy milyen magasan is vagyok éppen.

Mert ugye honnan is tudná, hogy például a légnyomás azért csökkent, mert magasabbra mentem vagy azért, mert vihar jön.
Ez az igazi 22-es csapdája - tudnom kell, hogy milyen magasan vagyok ahhoz, hogy az óra tudja, hogy milyen magasan vagyok. Persze ezt az óra mondhatná meg nekem. Ha nem tőle tudnám, akkor meg mi értelme....szóval jó is ez, de inkább az időjárást jelezhetné előre. És ami a legjobb: utasszállító repülőkön szabályozva van a légnyomás, így véletlenül se tudja megmondani, hogy milyen magasan vagyunk :)
Plusz egy ráadás: 1,5 másodpercenként frissül automatikusan a magasság-kijelzés és 5 perc elteltével átvált az eltelt idő mutatására, tehát elég kockázatos ejtőernyős ugrásnál erre hagyatkozni...ezt meg is említik a használati utasításban :)
Amire ajánlják: hőlégballonozás. Biztos sokat el tudtak belőle adni.


Amikor hozzám került, nem volt szíja és a koronája nem az eredeti aranyozott darab volt, hanem egy "sima" fémszínű, de formára megfelelő, talán eredeti Citizen.
Ugye engem ilyenkor midig elfog a láz és elkezedek kutatni.

A szíj
Az eredeti szíja kétszínű, 20mm-es, az első szem 22mm széles. Az ismertebb aukciós oldalakon csak hasonló van, de tökéletes nincs. Az órásom katalógusában megtaláltam a tökéleteset, de kiderült, hogy tavalyi volt a katalógus, idén már nem forgalmazza a nagyker...nagyszerű.

Az eredeti szíja

Otthon szétnéztem a vitrinemben és úgy döntöttem, hogy az Accuristom egy kicsit pihen és megszabadítom a szíjátol. Most ez van rajta és nagyon tetszik így...keresem a roncs Accuristokat a neten, hogy szerezzek még egy ilyen szíjat :)



A korona
Az órásom azt mondta, idén már ne kezdjünk bele ilyen bonyolult dologba (lehet, hogy le kellene cserélnem, de annyira olcsón dolgozik...), majd januárban. Mondtam neki, hogy oké, magamban meg azt, hogy nem oké. Szétnéztem, hogy kik aranyoznak a közelemben, de nem nagyon találtam szimpatikus céget. Elkezdtem hát keresni galvanizáló berendezéseket. Drágák.
Megérdeklődtem a Citizen szerviztől, hogy nincs-e véletlen ilyen koronájuk. Van. Kérdezem, hogy mennyi az annyi. Azt mondják menjek be és akkor tudnak árat mondani...itt még nem lett gyanús a dolog.
Na jó, benézek a Citizen szervizbe. Feleségem kérdezte, hogy van-e nálam elég pénz, mondtam neki, hogy persze, van nálam egy tizes a biztonság kedvéért, de úgyis csak párszáz forint lesz. Persze, ahogy én azt elképzeltem.


Beléptem a szervizbe - érdemes ellátogatni hozzájuk, nagyon komoly régi Citizen gyűjteményük van - és odaléptem a mesterekhez. Felcsillant a szemük, végre valaki behozott egy ritka darabot.
Gyorsan szétkapták, levették a koronát. Na ezen a ponton nyílt csak lehetőségem feltenni a kérdést. (Odafelé a dugóban gondolkodtam, hogy mi az az összeg, ami felett kifordulok a szervizből...úgy döntöttem, hogy 1500). Azt mondja az egyik mester, hogy 4380,- szereléssel együtt.
Pfff... - akkor legyen - mondtam. Na ennyit erről. Szép lett és ez a lényeg.
Arra, hogy az óra bekerülési árának közel az 1/3-át költöttem egy színproblémára - ami másnak fel se tűnik - nem vagyok büszke...de az órára igen.



Citizen C046 kaliber a '80-as évek elejéről. Analóg-digitális kijelzés. légnyomásmérő szenzor.
Az analóg mutatók az idő jelzésére szolgálnak. A számlap felső részén elhelyezkedő digitális LC kijelző tudja mutatni a pontos időt, dátumot, ébresztési időt, magasságot, légnyomást, a mérés megkezdése óta eltelt időt, és 2 eltárolt magassági adatot.


Az órában a bal oldalon látható szenzorház fogott meg, hasonló kialakításúak a legelső Citizen mélységmérős búvárórák (olyat is kell majd szereznem), amikért szintén rajongok. Amúgy az idő előrehaladtával modellről-modellre egyre csúnyábbak lettek a búvárórák...de ez most nem tartozik ide.
Mivel pilótaóráról van szó, elengedhetetlen a forgatható lünetta, ami itt gyakorlatilag egy kalkulátor (adott üzemanyaggal megtehető távolságok, stb.), de ebbe még nem ástam bele magam, nem rajongok különösebben a légi sportokért.



Nem SEIKO, de japán. Ezen kívül hasonlóan érdekes órákat tudnak gyártani, de sajnos a '90-es évektől számomra főleg ízléstelen órákat csinálnak...tisztelet a kivételnek.

Légnyomás (mBar)
Magasság (láb)

Nincsenek megjegyzések: