2011. szeptember 25., vasárnap

Citizen 3740 - Aqualand Chrono

Az utóbbi időben tényleg elszaladt velem a ló. Egy rakás Citizen került a birtokomba, pedig nem nagyon voltak betervezve.


Az ehhez hasonló vagy ilyen Citizenek mindig is jelen voltak a Vaterán, vagy eco-drive vagy titán vagy pont ebben a se nem eco-drive, se nem titán verzióban. Mindegyiket egy kicsit sokra tartották, tartják még ma is. Valóban, a nemzetközi piacokon 2-3-szor annyiért lehet őket értékesíteni mint itthon, de ugye itt mégiscsak a vevők határozzák meg az árat (és manapság ezek az árak sajnos/szerencsére elég alacsonyan mozognak), így lehet, hogy hosszú-hosszú hónapok óta azonos a kínálat. Mindig akad egy alkudozó (például én), de valahogy egyik eladó sem nagyon akar engedni az árból.
Már teljesen letettem erről a fajta óráról, pár nappal az utazásunk előtt azonban megint csak érkezett a vaterás termékfigyelő....
Sajnos arra már nem emlékszem, hogy alkudtam volna...talán a postaköltséget, de nem biztos. Mindenesetre annyira kedvező áron és annyira szép fotókkal került meghirdetésre az óra, hogy muszáj volt megszereznem.
Azzal az indokkal beszéltem rá magam, hogy úgyis mindjárt megyünk a tengerre, milyen jó lesz, ha mindenkinek lesz egy mélységmérős óra a csuklóján. Nem utolsó sorban befektetés...mint minden óra :)
Amikor egy használt búvárórát a rendeltetési céljának megfelelően akarok használni, mindenképpen fontos meggyőződni róla, hogy nem fog beázni.
Ezt kétféleképpen lehet megtenni.
Az egyik, hogy elviszem egy tömítéscserével kombinált nyomáspróbára, a másik meg az, hogy megérdeklődöm az előző tulajtól, hogy mik a tapasztalatai, volt-e vízben vele?
Mivel az idő nem tette lehetővé az első verziót, ezért a másodikat választottam. Hamar meg is érkezett a válasz:
"Üdv.
Ezzel az órával nem merültem, de mikor hozzám került, kiváncsi voltam, hogy működik-e a mélységmérője.
Órás barátom vizes nyomáspróbázójával teszteltük, kb.5barral nyomtuk meg, mert a mélységmérő addig mér.
A mélységmérő kikapcsolása után pedig a max 6 barral nyomtuk meg, bírta.
Szerintem nyugodtan merülhet benne, bírnia kell, mivel a 200méteres vízállósággal alaposan túl van méretezve.
...
Üdvözlettel!"
Erre nem számítottam. A búvárórákat - tapasztalatom szerint - a legritkább esetben használják vízben...főleg nem búvárkodásra. Már az előző Aqualandnál is felmerült ugyanez a probléma és ott is pozitív választ kaptam...lehet, hogy az igazi búvárok a Citizeneket választják?


Az éles bevetésen jól teljesített az óra. A többi órával (volt köztük egy igazi búvár mélységmérő is) összevetve tökéletesen működött, habár a CO22-es 10cm-es lépésekben mér, ez meg csak 1 méteresben, azért elég látványos a merülés közben előrehaladó narancssárga mutató.
Merülés után a felső nyomógombbal hívhatjuk elő az utolsó merülés maximális mélységét. Ezt az értéket a következő, egy méternél mélyebb merülés felülírja.


A merülési módba az alsó nyomógomb nyomva tartásával válthatjuk át az órát. Ekkor az addig az "EXIT" felirat felett pihenő narancssárga mutató a "0 m" -re ugrik és a 12 óránál elhelyezkedő funkció-mutató a "D V" - vagyis dive - felirat alatti piros körcikk közepére mozog. 0-50m között mér, ettől eltérő mélységekben az 53. percnél látható piros alapon sárga pöttyre áll a mutató. 

Az óra rendelkezik 1/20-ad másodperces kronográf funkcióval is, ezt az alsó gomb egyszeri, rövid megnyomásával lehet aktivizálni. Ekkor a 12 és 6 óránál lévő mutatók, valamint a narancssárga mutató beállnak nullára és már mérhetjük is az időt.
9 óránál még találunk egy nagyjából teljesen felesleges 24 órás kijelzőt, valamint 3 óránál egy valamivel fontosabb dátum kijelzőt.


Ennél az óránál már valamivel elegánsabb módon oldották meg a nyomás-szenzor tokba integrálását, sokkal szolidabb és vállalhatóbb az óra bal oldalán kitüremkedő szenzorház.


Az egyirányba forgatható lünetta alapkövetelmény, ennél az óránál, mint sok másiknál is ez teljesen be volt szorulva. Le is szedtem gyorsan, mert ugye nincs is annál nagyobb élvezet, mint a racsnis lünettát tekergetni :)
A szokásos módon kitisztítottam, bekentem a tömítését teflonnal és visszatettem. Ez most nem segített, ugyanúgy szorult. Nem baj, leszedtem újra és kiderült, hogy ha vízszintes felületre fektetem, akkor szépen billeg rajta...ez tipikus lünetta-betegség, gyorsan orvosolható a megfelelő helyeken lévő alátámasztással és hajlítgatással...tökéletes lett.

Vadi új gumiszíjjal érkezett (nem eredeti Citizen), ezt az éles bevetés után le is cseréltem egy kellemes bőrszíjra, hogy normális öltözékhez is fel tudjam venni.


Ebben az esetben is eltekintenék a hátlap leszedésétől, nem a "DON'T OPEN. SERVICE CENTER REPAIR ONLY" felirat riaszt el, hanem az, hogy nincs megfelelő szerszámom, az ötszög alakban elhelyezkedő hátlapi vájatokhoz.
Hamarosan bemutatom a testvérét, egy Analog Altichront, ami pont ugyanilyen tokkal rendelkezik, csak a tengerszint ellentétes oldalán használatos.

Nincsenek megjegyzések: